Hoe gaat Nederland - Mexico aflopen? - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Hoe gaat Nederland - Mexico aflopen? - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Hoe gaat Nederland - Mexico aflopen?

Door: Bernard

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

29 Juni 2014 | Nederland, Ewijk

Han,
Ik lees, dat je de nodige creativiteit, veerkracht en improvisatievermogen hebt om van de ene stad naar de andere stad te komen. Prachtig om te lezen, dat je weer gezond terug bent in Rio.

Behalve tegen Mexico zal het Nederlands elftal het zondag ook moeten opnemen tegen de omstandigheden in Fortaleza: hitte, een hoge luchtvochtigheidsgraad, een slechte grasmat en dertigduizend Mexicaanse fans ten opzichte van slechts drieduizend Oranje-aanhangers.

'De weersomstandigheden zijn inderdaad ook een tegenstander van Nederland', beaamde Van Gaal tijdens de persconferentie. 'Je moet dat ook gewoon benoemen, dan kan je jezelf er tegen wapenen. We hebben dat met de spelers besproken en nemen zo onze maatregelen.'

'We hopen op drinkpauzes', vervolgde Van Gaal. Die drinkpauzes worden pas ingesteld bij temperaturen van boven de 32 graden. 'Anders zetten we onze eigen flesjes om het veld. Drinken is namelijk heel belangrijk. We hebben tijdens de oefencampagne het vochtverlies van de spelers gemonitord. Zo weten we van iedere speler hoeveel vocht hij verliest. Sommigen verliezen wel vier liter. Kun je je dat voorstellen? Dan moet er wel flink bijgetankt worden, anders ga je hallucineren. De drank zal daarom langs de velden staan als de FIFA daar niet voor zorgt. We hopen bovendien op een verstandige begeleiding van de scheidsrechter', doelt Van Gaal bij het ontbreken van drinkpauzes op dode spelmomenten in het duel, waarbij arbiter Pedro Proença uit Portugal de spelers zou toestaan even wat vocht tot zich te nemen.

Zo erg als verwacht was het niet meende Van Gaal. 'Ik was hier al een jaar geleden en toen was het warmer. Natuurlijk heb je nog wel die hoge luchtvochtigheidsgraad, dat heeft zeker zijn invloed op de wedstrijd. Dat is ook precies de reden dat we ernaar hebben gestreefd de spelers zo fit mogelijk te krijgen. Ik ben me ervan bewust dat Mexico ook last heeft van de hitte, maar zij zijn er meer aan gewend.'

De bondscoach van Oranje beseft dat zijn wisselbeleid doorslaggevend kan zijn. Wat dat betreft is de afwezigheid van Leroy Fer, die tegen Chili de ban brak kort na zijn invalbeurt, vervelend. 'Leroy Fer is een van mijn plan-B-figuren. Dat heeft hij volledig waargemaakt, nu moet ik op andere figuren terugvallen.'

Tot slot gaf Van Gaal aan het te begrijpen dat Oranje vanwege de slechte staat van de grasmat in Estadio Castelao niet op het speelveld kon trainen. 'Jammer, maar de staat van het veld is het belangrijkste. Dat is nou eenmaal het belangrijkste materiaal voor voetballers. En ik heb het al gezien: de grasmat is inderdaad niet zo goed, dus ik kan het besluit van de FIFA wel begrijpen.'

Dat Oranje te maken zal krijgen met veel Mexicaanse supporters, zegt Van Gaal niet zo veel. 'Tegen Chili waren we qua fans ook echt in de minderheid, maar in deze atmosfeer (de sfeer van het WK, red.) is geen berg te hoog. Dat hebben we laten zien tegen Chili en dat zullen we ook doen tegen Mexico.'

Volgens de kranten zal Oranje met onder meer Verhaegh, Wijnaldum, Kuijt gaan spelen. Ook van Persie is weer terug van zijn schorsing.

Oranje zal weer alles moeten geven om naar de kwartfinales te gaan. Ik kijk er naar uit.

Groeten vanuit een zonnig Ewijk.

• 29 Juni 2014 - 13:03

Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

Hoi Bernard. Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen! Vandaag is het weer zo ver en moet NL laten zien dat de eerste wedstrijden een goed vervolg kunnen krijgen. In deze fase kun je je geen fout meer permiteren! Ben benieuwd. Ik heb er vertrouwen in, hoewel ik de keuze voor Verhaegh nietbhelemaal snap, zou hem noooit hebbeb meegenomen trouwens. Kuyt vond ik wel een prima vondst en ja Louis heeft een gouden pik, dus wie weet... Groeten van Han

• 30 Juni 2014 - 14:59

Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

De gouden pik heeft zijn werk weer gedaan!