Charkov - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Charkov - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Charkov

Door: Bernard en Han

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

12 Juni 2012 | Oekraïne, Charkov

Vannacht om 2.00 uur aangekomen in Charkov
(In Istanboel onder het genot van eten en drinken de wedstrijden op tv kunnen volgen), keurig ontvangen door reisorganisatie Eurocult, met auto nar ons hostel gebracht. We hebben geluk, ons eerste adres is vervangen omdat daar geen stroom was en we zijn nu geupgraded narr dit hostel. Moeilijk te vinden maar uiteindelijk toch gelukt.
Bij aankomst worden we om 3 uur ,'s nachts ontvangen door een viertal mensen die ons verwelkomen. De een geeft de pen aan, de ander de papieren en de anderen houden ons scherp in het vizier. Ook hier is het belangrijk dat zaken aantoonbaar vastgelegd worden. De eerste lij 's ontrolde zijn hier een vanzelfsprekendheid waarvan wij in Nederland nog veel van kunnen leren!
NAW gegevens in het Oekrains,
Russisch en Engels, dus drie keer hetzelfde formulier invullen, niet een formulier maar een aantal. Verder kopie pasport etc. Het komt allemaal bekend voor...
Heel belangrijk dat we een heel klein Martje meekrijgen met onze gegevens daarop, ofwel ons toegangsbewijs voor ons hostel. Bij het verlaten vh hostel moet de sleutel worden ingeleverd en bij terugkomst krijgen we alleen toegang met dit kleine papiertje!
Na het invullen van al deze formaliteiten wordt ons de weg gewezen nar onze kamer waar nog twee andere mensen ons extra hebben begeleid, totaal 6 op 2 dus!

Onze kamer ziet er uit als een kamer uit de jaren zestig, de studenten zijn er uit geschopt en de kamer is geverfd en vors en van nieuw meubilair. Vraag niet wat t als aal is maar in ieder geval 3 bedden allen klein van stuk (Bernard past er net in, wel breed genoeg). Met nieuwe lakens, echter geen hoeslakens dus na een paar keer draaien alles door de war etc. Grot feest omdat Oekraïne gewonnen heeft maar wel muziek tot vijf uur in de ochtend! Om negen uur weer fit opgestaan.

Eerst met de bus en stuk richting centrum maar daar kwamen we niet zover mee, iedereen uitstappen en daar stonden we. dan mar met de taxi. Dan blijken er toch taalbarrières te zijn. Uiteindelijk toch met een omweg in de stad terecht gekomen, vragen we ons af hoe ooit weer terug, maar dat is van later zorg. Je snapt niet dat zo,n oude Lada nog kan rijden, mar deze chanteur haalt er uit wat er in zit! Nog zelden zo,n trip mee gemaakt, een aparte ervaring en rijstijl.

Vouchers omgewisseld bij het stadion. Waar alles in Zuid Afrika goed was geregeld werkt het hier toch net even anders en bureaucratischer. Opvalend dat niets goed staat aangegeven maar de mensen hier doen wel goed hun best om je verder te helpen. Er is een heel leger studenten ingehuurd die ons wegwijs moeten proberen te maken. Veel politie op de been.

Daarna met de metro terug (stadion is goed te bereiken) en wat gegeten en meer gedronken bij pizza en pasta Adriano. Daar twee Nederlanders (Erwin en Bert) ontmoet die hele al met de auto via Krakau en Kiev hier naar toe zijn gekomen. Tijden ons eten passeert de bus met het Nederlans elftal op weg naar het hotel. Opvallend dat Robben achter de bus loopt en van Marwijk het stuur nog in de hand heeft.

Voor info over Charkov verwijzen we jullie naar de site: charkovinfo.com.
Verder leuk om te kijken naar de site van Erwin die elke dag een stukje schrijft voor een krant via vandaag.nl/hoorn.

Deze tekst schrijven we vanuit Starbucks onder het genot van dubele espresso,'s en cappucino,'s.

Tot morgen, de dag waar we ons allemaal op verheugen en waarop het moet gebeuren!!!

• 12 Juni 2012 - 17:48

Dina Van Doesburg:

Leuk om te lezen! Geniet van de ervaring...:-)