Addo Elephant Park 04-07 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Addo Elephant Park 04-07 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Addo Elephant Park 04-07

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

04 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

04-07-2010 Addo Elephant Park
- Vandaag is het al weer zondag, alweer niet op de Goffert voor één van de leukste uren van de week. Hopelijk zijn we er volgende week ook nog niet bij. Stukje hard gelopen heuvel op, heuvel af, stuk langs het strand en de boulevard, heerlijk. ’s Morgens al voor acht uur zijn de marktlui bezig hun spullen uit te stallen en komen alle vrijwilligers die worden ingezet om de weg te wijzen, dingen te regelen etc. al naar de stad om aan hun taken te beginnen.
- Aan de overkant van de straat bij ons hotel zijn ze ook al vroeg op, de eerste heilige mis begint om half 8 gevolgd door de mis van 9 uur. Een parkeerwachter zorgt dat iedereen een plaatsje krijgt en de auto’s bewaakt worden. Dat is wel opvallend hier in P.E., alles wordt goed achter slot en grendel opgeborgen, heel veel huizen zijn beveiligd. Nog meer politie dan in Cape Town. Ons hotel ligt trouwens op de aanvliegroute naar het vliegveld, de vliegtuigen komen hier met bulderend lawaai overheen, gelukkig niet ’s nachts. Je kunt niet alles hebben.
- Na het ontbijt op weg naar Addo Elephant Park, ca 50 kilometer verderop. Onderweg moet je af en toe geduld hebben (zie foto, ook een goed iets voor Nederland). Opeens hadden we te maken met een vliegende controle van de politie. Wat nog niet eerder was voorgekomen gebeurde nu, het rijbewijs moest getoond worden, maar we konden snel weer verder.
- Onderweg veel boomgaarden, vooral citroen- en sinaasappelbomen. In het park ongeveer 100 kilometer afgelegd, dus totaal toch een dikke 200 kilometer gereden en vanaf 10.00 tot 17.30 constant in de auto. In het park mag je met je eigen auto rijden, uitstappen mag niet omdat er leeuwen kunnen rond lopen. Jammer genoeg hebben we ze niet gezien.
- de poortwachter wenste ons veel succes in de finale Nederland – Spanje. Nee tegen Uruguay hoefden we ons echt geen zorgen te maken, zo zie je maar dat niet alleen de Nederlanders de tegenstander kunnen onderschatten.
- De olifanten stonden ons al op te wachten en trompetterden naar ons oranje. Als dat geen goed teken is. Tussen de middag een klein hapje genomen, het enige moment dat we uit de auto konden. De obers hier waren het er al over eens dat Oranje in de finale zou komen tegen die andere ploeg….
- De obers kunnen goed gebarentaal verstaan, het opsteken van 2 vingers gevolgd door een duim werd onmiddellijk nagedaan en inderdaad binnen 2 minuten hadden we ons tweede drankje.
- Het Addo Elephant park is werkelijk prachtig, er is veel natuurschoon te zien en natuurlijk vooral de olifanten maar ook struisvogels, gnoes, buffels, zwijnen etc. kwamen voor onze lens. Toch jammer dat we het andere fototoestel niet meegenomen hadden met de telelens want dat was hier geweldig van pas gekomen. We hadden geluk dat de dieren inmiddels zo aan de auto’s gewend zijn dat ze aardig dicht bij te bewonderen zijn waardoor we toch leuke foto’s hebben kunnen maken.
- Vanavond zijn we op tijd gaan eten om een beetje op tijd naar bed te kunnen omdat we morgen een behoorlijk stuk moeten rijden. Terug richting Cape Town hebben we geboekt in een hotel in Hermanus. Deze stad is vooral bekend om de walvissen die in het juiste seizoen veel voor de kust opduiken. Als we hun de slogan “Sta op als je voor Holland bent” kunnen bijbrengen kunnen we nog mooie foto’s schieten.
- Het adres waar we vanavond wat gegeten hebben was een aanrader uit een reisgids. De eerste vraag begon al of we gereserveerd hadden, niet dus. De eigenaar van het restaurant, een duitser die al in 1971 was geemigreerd naar Z.A., wist het zeker, de finale zou Nederland – Duitsland worden. Op zich hebben we liever Spanje, maar zeker niet de uitslag die hij voorspelde. Het eten werd met een sneltreinvaart opgediend, het voorgerecht was amper van de tafel of het hoofdgerecht verscheen al weer. Iets wat trouwens erg opvallend is in heel Z.A. is dat zodra je glas of je bord leeg is dit meteen wordt opgeruimd. Dat hoort blijkbaar hier zo. Daarna nog koffie en de rekening. Tot onze verrassing had men ons de moeite bespaard de hoogte van de fooi zelf te bepalen. Er werd verwacht dat we 10% fooi zouden geven, volgens Bernard het Amerikaanse systeem. Normaal zijn we gewend een nette fooi te geven van ca. 10% maar nu hebben we dat principieel niet gedaan, er zijn grenzen. Gauw overgegaan tot de orde van de dag en niet meer verder over nadenken.
- Thuis gekomen de tv opgezet om de Tour de France op te zetten voor liefhebber Bernard. Ondertussen tik ik deze tekst uit. Jammer is dat we naar beneden moeten om genoeg signaal te hebben voor de internetverbinding. Nog een paar mooie foto’s uitzoeken om mee te sturen en het verslag gaat weer ons webblog op.
- Dat wij er al bijna weer klaar voor zijn moge blijken uit de foto waarop een deel van onze oranjekleren hangen te drogen.
- Morgen een drukke dag en mogelijk geen verslag. Dinsdagmorgen hopelijk nog tijd de zee op te gaan om walvissen te spotten en dan snel naar Cape Town voor de volgende grote dag, de halve finale tegen Uruguay….
Wordt vervolgd…..

• 04 Juli 2010 - 21:15

Joke:

Hello there,
    Alweer een reactie van mij. Was nog bezig toen jullie bericht kwam. PRACHTIG, die foto's! By the way... why not Germany? We wachten eerst dinsdag maar af. Truste jongens.
    Groeten Joke

• 04 Juli 2010 - 21:17

Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

Zijn we toch een beetje bang van ...
    Maar als we ooit revanche kunnen nemen na 1974 (36 jaar na dato) dan is het nu..

• 04 Juli 2010 - 21:22

Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

By the way: we zijn de 10.000 pageviews inmiddels ruimschoots gepasseerd!!

• 05 Juli 2010 - 06:55

Voetbalvrouwen MO:

Hallo oranjefans,

Beetje bijgekomen na vrijdag? Wat een wedstrijd! Ook wij hebben genoten van de overwinning van ONZE jongens. Wij wensen jullie nog heel veel plezier. Dat de reis nog maar even mag duren!

Wij drinken er morgenavond een op jullie en hopelijk weer een overwinning.

Groeten uit Druten,
    Mechteld, Floor, Kim, Kitty, Lisanne, Renate, Carin en Linda

• 05 Juli 2010 - 13:08

Carla Derkse:

Hallo jongens
    ook in oosterrijk hebben ze er een handje van in een rap tempo opdienen en even snel weer opruimen.
    weer een leuk verslag,lijkt wel dagelijkse kost voor jullie.hahaha
    op na dinsdag,ik verwacht ook dat de finale nederland -duitsland wordt,met winst voor ons natuurlijk.nu zijn wij een keer aan de beurt.
    groetjes uit groesbeek

• 05 Juli 2010 - 13:09

Carla Derkse:

p.s de fotos zien er weer geweldig uit.kei mooi man.

• 05 Juli 2010 - 15:03

Ariadne:

Bon Dia/Tardi,

Ik zit elke keer weer te genieten van jullie verslagen! De foto's zijn ook schitterend!
    De banner heb ik niet gezien, wist ook niet dat ie er hing! Ga bij de volgende match beter kijken! Gelukkig ben ik vrij op Dinsdag en in het weekend!! als we de finale halen gaan we in de stad naar de match kijken! Het zal er wel stampend vol zijn!!
    Wens jullie nog veel plezier en Good luck for tomorrow!

Ariadne

• 05 Juli 2010 - 15:28

Marco:

hoi geluks(struis)vogels

zijn op dit moment zelf op vakantie in 'n land waar ze ook snel zijn (niet heus) maar we kunnen vanf hier ook internettendus geen probleem.
    blijft mooi om jullie te volgen.
    zorg dat ze de borg vd auto niet inhouden ivm "evt.schade"want dat wil nog weleens gebeuren.terplaatse oplossen achteraf is er niets meer aan te doen.
    ik hoop dat we morgen nog iets vd wedstrijd kunnen zien, want dan is het hier 02.30.spreken elkaar weer.gr inge, marxco

• 05 Juli 2010 - 15:43

Dina:

"De olifanten stonden ons al op te wachten en trompetterden naar ons oranje. ...uitstappen mag niet omdat er leeuwen kunnen rond lopen. Jammer genoeg hebben we ze niet gezien." Het verbaast me dat jullie uberhaupt dieren gezien hebt met dat Oranje...
    Prachtige foto's en mooie verhalen. Vooral doorgaan!
    Als ik de foto's zie en de verhalen lees komen jullie qua eten en drinken niets tekort in het Afrikaanse?
    Geniet er nog maar even van. Voor je het weet zit je weer hier op de bank.
    Dina

• 05 Juli 2010 - 16:04

Bernard En Han:

Dina,

Bedankt voor je mooie reacties, maar ons nu al te confronteren met de toekomst op de bank.....