Bert van Marwijk over wordt Nederland WK - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Bert van Marwijk over wordt Nederland WK - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Bert van Marwijk over wordt Nederland WK

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

03 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

03-07-2010 Bert van Marwijk geciteerd uit boek van Coen Verbraak: toptrainers kijken in de ziel: Wordt dit Nederlands elftal wereldkampioen? (blz. 150)
“Dit Nederlands elftal kan wereldkampioen worden. Maar dat is niet zo makkelijk. Ik ben wel een idealist, maar ik ben tegelijkertijd een realist. Weet je wat het is, in de hele geschiedenis van het Nederlandse voetbal? Wij zijn in staat om van iedereen te winnen. Ook van toplanden, maar wel incidenteel. Mijn ervaring is dat over het algemeen de beste teams winnen. Dat zijn niet altijd de teams met de beste spelers, maar de ploegen die echt een team zijn. Je moet ervoor zorgen dat je die Nederlandse arrogantie op de juiste manier gebruikt. Hier in Nederland is niet snel iets goed. Maar als het goed is dan lopen we meteen weer de polonaise. En dan gaan we juist die stap te ver. Dan worden we te arrogant, gaan we naast onze schoenen lopen, denken dat we er al zijn. En vervolgens kunnen we weer naar huis. Ik kan de mentaliteit van een volk niet veranderen, maar ik kan wel proberen die boodschap over te brengen op de spelers. Dat er na overwinningen altijd weer een volgende wedstrijd komt.”
Behalve als je wereldkampioen wordt?
“Tot aan die wedstrijd, ja. Want er zijn natuurlijk landen als Brazilie, Argentinie, maar zeker ook Spanje en Engeland, die zoveel meer potentie hebben. We hebben bewezen dat we er incidenteel van kunnen winnen. Nu moeten we zorgen dat we dat vasthouden.”
We zouden incidenteel wereldkampioen kunnen worden?
“Ja, zo zou je het kunnen stellen. En daarnaast moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben. We hebben minder potentie, we zijn wat kwetsbaarder in de selectie, met de fitheid van de spelers en de vorm. Maar als zij fit zijn, hebben wij een team dat er in ieder geval optimaal voor gaat.”

• 04 Juli 2010 - 10:14

Veronique:

Zeer toepasselijk citaat. Geweldig dat we opnieuw door zijn. Met deze wijze woorden hopelijk geen zelfoverschatting voor de komende wedstrijd.Fijn dat jullie weer kaartjes hebben kunnen kopen. Ook hier nog hoge temperaturen,heerlijk.Wel bijzonder dat het bij jullie zo warm is.Mooie foto's. Hebben jullie al gezwommen?
    Liefs,
    Veronique en familie.