Real Dutch Courage - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Real Dutch Courage - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Real Dutch Courage

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

03 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

03/07/2010 Real Dutch Courage
- Zaterdag de FIFA tickets opgehaald in een groot winkelcentrum buiten de stad. Wie had gedacht na de eerste helft dat we dit zouden meemaken.
- Om 2 uur een hapje eten in dit winkelcentrum. Omdat het wat langer duurde kregen we keurig een drankje aangeboden. Daarna snel terug om de wedstrijd van Argentinie te zien.
- Kaarten opgeborgen en op naar de Boardwalk een centrum aan de haven met allerlei winkels en eetgelegenheden etc. Zelfde als het Waterfront in Cape Town. Op weg daar naar toe zijn we net op tijd om de roemloze aftocht van het Braziliaanse elftal met hun bus te zien. We zijn net op tijd voor het begin van de wedstrijd. Argentinie werd compleet van de mat gespeeld, Messi kwam er totaal niet aan te pas (jullie zullen begrijpen dat dit een tekst van Bernard Is). Weer een europees land naar de halve finale.
- Het zou mooi zijn als wij na ca. 400 jaar Zuid Afrika weer zouden ‘veroveren’. Vanuit de Zuid Afrikaanse bevolking wordt met trots gesproken over de Nederlandse genen in Z.A.
- Een man hier in het hotel vertelde vanmorgen nog dat binnen 15 jaar het land compleet veranderd is. Voor hem was het als zwarte 15 jaar geleden niet mogelijk een goede baan te hebben, nu geeft hij leiding aan een ploeg van 70 mensen die het mooiste deel van de kust van Claiton vlakbij Hermanus.
We moesten er zeker langs gaan want dit stuk is zeer bezienswaardig. We hebben al een hotel geboekt bij Hermanus op de terugweg naar Cape Town, dus we komen er langs, gaat goed komen.
- De hoteleigenaar beweerde dat hij ons had gezien op televisie, kan niet missen jullie met die 2 dezelfde hoedjes etc. Nog mooier was dat Douwe (van Jennie) op het NOS journaal geweest is.
- Vandaag en de komende dagen is het een hittegolf in Port Elisabeth in deze wintertijd (temperaturen komende dagen 28 tot 34 graden, verbazingwekkend!). We hebben tot nu toe maar één dag met een paar buien gehad terwijl het hier in de winter vaker behoorlijk regent.
-“P.E. is de op 4 na grootste stad van Z.A. Met haar 305.000 inwoners wordt ze als het lelijke eendje van het kwintet grote steden van het land beschouwd. De stad ligt weliswaar aan de heerlijk warme Indische Oceaan met zijn mooie zandstranden. Maar zelfs aan het strand zijn de walmende schoorstenen van de fabrieken waar te nemen. Het lokale toeristenbureau probeert uit alle macht het industrie imago kwijt te raken. Daarom verrees korte tijd geleden het stijlvolle Boardwalk complex met enkele goede restaurants (o.a. 34 South, waar we al een paar keer gegeten hebben) en winkels. De havenstad is een dubbele toegangspoort: in westelijke richting gaat het via de tuinenroute naar Kaapstad, in het Oosten liggen de altijd populaire malariavrije reservaten van de provincie Oostkaap”.