Spandoek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Spandoek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Spandoek

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

30 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Han 30-06-2010 1.47 uur
Toch nog even een reactie over het spandoek, want het zit me hoog.
Bij de kaartcontrole werd ook gekeken naar de spullen die we bij ons hadden. Daar kwam het spandoek aan de orde. Het werd helemaal nagekeken en het was volgens de controleurs echt veel te groot. Ik gaf al aan dat bij de vorige wedstijden er geen enkel probleem van was gemaakt en dat ik mijn dochter toch echt niet kon teleurstellen etc. Maar ruim 5 meter kon niet langer door de aangescherpte FIFA regels worden getolereerd. Waarom die regels waren aangescherpt kon me niet verteld worden.
We werden begeleid door een man die met de veiligheid was belast en deze bracht ons naar een bunker voor het stadion waar onze banner/vlag zou worden opgeslagen tot na het eind van de wedstrijd. Een officiële functionaris werd opgeroepen om ons uit te leggen hoe dit nu kon terwijl de banner de vorige wedstrijden wel gewoon mee naar binnen kon, maar ook hij kwam niet verder dan de nieuwe FIFA regels.
Misschien iets om onze Michel nog eens over lastig te vallen…
Volgende wedstrijd in P.E. Nederland – Brazilie proberen we het gewoon opnieuw.
Maar we hebben een alternatief: ik heb nog 2 Nederlandse vlaggen van bescheiden afmetingen waar we dan in ieder geval Bernard en Han op kunnen zetten of iets dergelijks. Daar gaan we nog even over nadenken. Duidelijk is dat we er alles aan moeten doen om te zorgen dat iedereen op een andere manier naar televisie zit te kijken om maar te achterhalen of er niet ergens een teken van ons te bekennen is. Geeft ons toch wel een extra kick, maar tegelijk ook verantwoordelijkheid, maar jullie kunnen er van op aan dat we er voor gaan.
Net even de berichten vanuit Nederland gevolgd, de beurs ligt er niet echt fantastisch bij, het spreekwoord “Dames bloot, handel dood” blijkt weer helemaal te kloppen Het adagium “sell in may and go away, but remember to be back in september is blijkbaar correct. Jammer voor degenen die gehoopt hebben op een campingralley. Maar wie weet wat er nog in het vat zit (verzuurd niet).
Eind van de middag gegeten in een restaurant waar we sushi hebben gekozen, wel zo toepasselijk bij de wedstrijd Japan – Paraquay (zie foto).
Het stadion in Cape Town is erg mooi. Bijgaand een foto genomen tijdens het afspelen van de nationale volksliederen van Spanje en Portugal. Erg mooi om mee te maken het spelen van de volksliederen, ook al ben je een buitenstaander, het doet je echt wat als de helft van het stadion zo’n volkslied uit volle borst staat mee te zingen. Heel wat anders is het horen van de verd….vuvuzela’s.
Op zulke momenten is het nog niet zo erg om niet zo goed (meer) te kunnen horen…
De laatste foto voor vandaag gaat in op een opmerking van jullie op ons blog: Zie Dr. Bernard aan het werk.
Zo mooi geweest voor vandaag, het is inmiddels 2.17 uur, tijd om naar bed te gaan.
Morgen om 7.30 uur weer gezond weer op om aan de trip te beginnen naar Knysna.
Groeten vanuit Zuid Afrika (nog steeds leuk om dat te kunnen zeggen/schrijven).

• 30 Juni 2010 - 14:41

Ariadne:

Hoi hoi,

Zeg, even iets grappigs! hier op Curacao is op 2 juli de "Dia Di Bandera" vlaggendag/nationale feestdag. Dus een vrije dag!
    Nou heeft men toch wel in de gaten dat the people de voetbal wedstrijd tussen Nederland- Brazilie VEEL belangrijker vindt!!
    Er zijn ceremonieele toestanden op een plein in de stad. Men wilde in eerste instantie om 10.00 beginnen!! Dom dom natuurlijk!!! Maar het schema is aangepast. Nu zal de ceremonie om 09.00 beginnen en om 10.00 eindigen. Daarna begint de cultureele kant. Dat is eigenlijk jammer want ik heb het gevoel dat iedereen naar de dichtst bijzijnde kroeg vliegt!! Er is hier een groot support voor en Nederland en Brazilie!!
    Ik kom die ochtend uit de nachtdienst en heb zeker luciferhoutjes nodig maar ik blijf zitten, kijken is nog niet zo zeker!!
    Maar ik wens jullie alvast een hele goeie wedstrijd en hopelijk mag jullie banner weer gehangen/gelegd worden!
    Groetjes,
    Ariadne

• 30 Juni 2010 - 15:58

Carla Derkse:

Hallo Han en Bernhard
    Inderdaad ,wij hebben ook zitten te kijken waar is die vlag????We genieten van jullie verhalen echt te vet hoor,en van de foto,s zeker met die afrikaantjes,we hopen dat jullie vrijdagavond weer flink kunnen feesten daar want dan zitten we goed.groetjes en heeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier.en we zoeken vrijdag weer naar de vlag groetjes Carla

• 30 Juni 2010 - 17:40

Dina:

Hoi Bernard en Han,

Tip voor je spandoek: neem een paar knijpers mee naar het stadion. Mocht het spandoek niet mee naar binnen mogen vanwege de lengte, dan vraag je toch even naar de maat die wel toegestaan is... Knip je hem door midden, desnoods in drieen en in het stadion zet je 'm met knijpers (of naald en draad, maar ik schat jullie kunsten op dat gebied niet zo hoog in) weer aan elkaar:-)
    Maar het zou zo maar kunnen zijn dat je hem de volgende keer probleemloos weer naar binnen krijgt... de regels in Afrika varieren immers nog wel eens. Veel plezier en goede reis naar PE.

• 30 Juni 2010 - 20:05

Veronique:

Vanuit een zomers Zeeland
    hartelijke groeten van moeder en zus. Geniet van jullie leuk geschreven verhalen en zend/vertel deze door aan Duif. Schrijven jullie eigenlijk allebei? Liefs,
    Veronique

• 02 Juli 2010 - 15:52

Leonie:

Joehoe!!!!
    Wouw Gewonnen, jullie zullen wel feesten daar, veel plezier enne.. geniet ervan!!!! Groetjes!

• 06 Juli 2010 - 08:54

René Van Eijk:

Dag Bernard en Han,
    ik zit helaas weer in NL op m'n werk. Ik ben door mijn foto's gegaan en kwam nog een foto tegen die ik op het Fan-Fest in Kaapstad heb gemaakt toen jullie het spandoek ophingen.
    Ik ga er vanuit dat jullie Ons Oranje vanavond naar de finale schreeuwen.
    O ja Bernard: uit de wedstrijd tegen Brazilië is gebleken dat ik niet per se naast je hoef te zitten voor een goed resultaat!

p.s. hier in Nederland heb ik geen honger meer, maar gewoon trek ;)