Mooie stranddag met gezellig einde - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Mooie stranddag met gezellig einde - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Mooie stranddag met gezellig einde

Door: Bernard en Han

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

15 Juni 2012 | Oekraïne, Charkov

Gisteren zijn we samen met Edwin en Bert naar een meertje buiten de stad gereden. Zodra je de stad uit bent begint een heel andere wereld. Je bent meteen op het platteland en ga je van de weg af dan kom je meteen op een zandpad uit met grote gaten in de weg etc. Ook kwamen we een enorm groot kerkhof tegen met veel bloemen op de graven, heel anders dan in Nederland.

Aan het meer was het een drukte van belang. Veel jonge mensen, bijna allemaal studenten die net klaar zijn met hun studiejaar.
We hebben daar lekker kunnen zwemmen, was ook wel nodig, want de temperatuur liep op tot 33 graden.

Op de terugweg werd er regelmatig getoeterd naar onze Nederlandse auto en worden duimen in de hoogte gestoken.

Voor het eerst deze dagen regende het 's avonds en niet zo'n beetje ook! Het is een land van extremen, iets half doen is er hier niet bij.
Daarom binnen gezeten in de Ierse pub. Hier hebben we Michel Lepoutre ontmoet uit Druten (oud Heao-studiegenoot van Bernard). Michel is hier met zijn 3 kinderen en Michel heeft vanaf begin jaren 90 een opleidings instituut op de kaart gezet. Dit bedrijf is een aantal jaren geleden verkocht. Inmiddels werken er 1200 medewerkers.

Verder hebben we leuke contacten opgedaan met een paar lokale mensen. Een daarvan begeleid nu de Vips bij de voetbalwedstrijden en is in haar normale werk verbinding persoon tussen Europese bedrijven en de Oekrainse overheid.

In ons hostel moeten we de badkamer delen met een ander Nederlands stel. We zijn goed op elkaar ingespeeld, het lijkt wel ploegendienst. Wij komen op redelijke tijden binnen zij 's morgens om een uur of zes zodat we elkaar in de badkamer nooit in de weg lopen.

Zo dadelijk gaan we onze vouchers van Nederland - Portugal omwisselen in de echte wedstrijd sarren. We gaan met het openbaar vervoer dat spotgoedkoop is: een busreis kost 15 cent, de metro 20 cent.

Kharhov is een stad met 1,5miljoen inwoners, ongeveer 10 procent is student.
De stad is extreem schoon, elk propje papier wordt meteen opgeruimd, een heel volk houdt de stad schoon.

Vandaag is het wat frisser dan we gewend zijn, temperatuur 25 graden en het is af en toe bewolkt, beter vol te houden.

Vandaag weer een belangrijke dag voor Oekraine, we gaan maar weer eens kijken wat dat gaat worden.