Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

10 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedemiddag (de morgen is alweer voorbij) Nederland!!
- Om maar even met voetbal te beginnen: Paul the octopus should be wrong... Bijna iedereen die ik spreek (en dat zijn er nogal wat moet ik zeggen) heeft het er over dat het niet makkelijk zal gaan, maar dat Nederland moet kunnen winnen. In feite zijn wij nu het thuisland hier. Die Kaap wil kleur oranje opnieuw!! Fantastisch om midden op straat/stoep aangesproken te worden door wildvreemde mensen die met jou in gesprek willen.
- Heel veel mensen willen ook weten hoe je hun land vindt en be
leeft. Ik kan niet anders zeggen/schrijven dan dat het hier fantastisch is! De mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam. We hebben in feite nog maar een heel klein stukje van het lanad gezien. Vaak wordt gezegd als je één keer naar Zuid Afrika bent geweest dan kom je ook voor een tweede keer. Ik denk dat dat zeker waar kan worden. Maar eerst deze reis tot een goed eind brengen...
- Vrijdag dan toch eindelijk maar de rondrit per bus gedaan. Je weet wel zo'n hopon-hopoff bus die langs de bekendste punten van de stad gaat en waar je steeds kunt op en afstappen waar je wil. Toch wel aardig om zo nog eens de stad te bekijken. Zo kwam ik ook op het strand terecht.
- Zonnetje scheen wel maar iets te veel wind om zo maar even de golven in te duiken, hoewel ik er wel over zat te twijfelen.
- Hele tijd in Zuid Afrika en nog niet het water in geweest (jaja, wel in de douche).
- Even tussendoor: vanmorgen (= zaterdag) opgestaan met regen. Het is nu 13.00 uur en het is gestopt met regenen. Zachtjes regenen dan, want inmiddels regent het pijpestelen, het weer dat ik me herinner uit Nederland, waar het nu, juist fantastisch weer schijnt te zijn.
- Toch blij dat ik daar nu niet ben, maar morgen naar Joburg toe ga.
- Gisteren na de busrit etc. gegeten bij Hildebrand, een leuk restaurant. Onder het eten nog een keer de wedstrijd gezien van Spanje tegen Dld en weer wonnen ze.. De wedstrijd van zondag begint nu toch echt te kriebelen.
- Morgen rond 7 uur opstaan, dan met taxi naar het vliegveld en als het goed is ben ik dan om 12 uur in Joburg en staat Steve me op te wachten met mijn kaartje.. Duimen dat dit goed gaat!
- Na het eten terug met de trein naar het hotel. Op de heenweg meende ik 9 stations te moeten reizen, maar op de terugweg kon ik al bij het 7e weer uitstappen, ja, dit was toch echt Harfield. Maar goed dat ik opgelet heb anders was ik te ver gegaan.
- Terug in het hotel was het pas 8 uur, dus ik dacht kom ik ga nog eens rond kijken bij de restaurants in de buurt, nog iets drinken.
- Ik liep langs het restaurant waar ik de avond daarvoor was geweest en er werd meteen van binnen gezwaaid dat ik naar binnen moest komen. Zo gezegd, zo gedaan. Of ik hetzelfde wilde eten als gisteren dat vond ik toch zo lekker?? Na uitgelegd te hebben dat ik eigenlijk al gegeten had maar dat het inderdaad geweldig lekker was geweest besloot ik toch nog een klein hapje te nemen. Je kon kiezen tussen een stukje vlees medium (350 gram) of wat groter (700 gram). Toen de ober begreep dat ik eigenlijk al gegeten had en alleen kwam voor de gezelligheid etc. kwam hij met een goed alternatief, er was ook een mogelijkheid voor een kleiner stuk van 200 gram. Dat dan maar genomen. Zeggen wij niet in Nederland dat 100 gram vlees genoeg is....
- Toen uiteindelijk het stuk vlees op mijn bord lag kon ik geen verschil ontdekken met dat van de dag daarvoor...
- Weer in gesprek geweest met meerdere mensen, ik hoefde niet eens zelf de contacten aan te knopen want de eigenaar van de zaak Brad stelde me voor aan zijn klanten als zijn nieuwe vriend uit Holland.
- Toen ik voorstelde dat het leuk was een foto te maken van hem en zijn obers moest meteen ook iedereen uit de keuken komen en zijn we samen op de foto gegaan, een heel clubje bij elkaar. Ik zal de foto's straks weer op mijn labtop zetten en een paar doorsturen naar Nederland zodat ze geplaatst kunnen worden.
- Na gezellig gekletst te hebben nodigde Brad me uit met hem mee te gaan naar het Casino. Ik zag er fit uit dus dat moest volgens hem wel kunnen. Ik moest maar aangeven als ik er genoeg van had, dan bracht hij me wel weer naar huis = hotel.
- Een enorme belevenis dit casino. Van te voren telefoonnummers uitgewisseld voor het geval we elkaar uit het oog zouden verliezen. En achteraf realiseerde ik me dat het altijd goed was gekomen want ik had de autosleutels toevertrouwd gekregen...
- Ik heb nog nooit zo'n geweldig groot casino gezien, eerst gingen we naar de plaats waar Brad ging kaartspelen. Van daaruit ben ik langs de kant het casino rond gaan lopen, er kwam geen einde aan, ik overdrijf echt niet. Ongelofelijk hoe groot. Ook hier kwam ik weer verschillende mensen tegen, een drankje genomen in een cafe in het casino zelf etc. Elk uur even terug naar Brad om te zien of alles nog goed ging etc.
- Rond 3 uur vannacht weer afgezet bij het hotel, allemaal goed verlopen. Geen geld uitgegeven aan gokken. Je moest trouwens een apart pasje hebben etc. als ik het goed begrepen heb maar het was verder ook niet mijn bedoeling om te spelen.
- En zo werd het dan vanzelf weer de volgende dag = vandaag, zaterdag.
- Terwijl ik dit zit te typen regent het nog steeds onophoudelijk. Het ziet er naar uit dat ik het vandaag eens rustig aan doe, een beetje reserves opbouwen voor de grote dag morgen.
- Omdat er geen hotelruimte te vinden is in Joburg ga ik dus 's morgens met het vliegtuig heen en reis de volgende morgen om 7.10 uur weer terug naar Cape Town. Dan is het maar beter het nu even rustig aan te doen en op krachten te komen. Je zou bijna zeggen straks heb ik vakantie nodig om een beetje bij te komen van alle inspanningen, maar ik klaag niet, heb er zelf voor gekozen.
- Een snel rekensommetje heeft me al wel geleerd dat dit laatste weekje bijna net zo duur lijkt te gaan worden als de dagen samen met Bernard. Laten we hopen dat het dat allemaal waard blijkt te zijn en we morgen een topresultaat kunnen gaan boeken.
- In de kranten hier lees ik in ieder geval dat het een geweldig spektakel lijkt te gaan worden met een groots afsluitingsfeest met grote sterren etc. Een heleboel bobo's die komen etc.
- Ik hoop wel dat het vliegverkeer niet zo'n chaos wordt als bij de halve finale in Durban waar een heleboel fans niet of te laat in het stadion kwamen...
- Ik stop er nu even mee, ga de foto's rustig uitzoeken etc. en misschien nu toch een keer een stukje lezen in een boek. Gisteren nog een mooie (oranje natuurlijk) Tshirt met lange mouwen gekocht, komt nu goed van pas met dit toch echt koudere weer.
- Leuk jullie reacties te lezen zeker nu ik hier alleen zit zonder Bernard, dat is absoluut toch anders.
- Van Bernard begrepen dat hij contact heeft gehad met NRC verslaggever Michiel Dekker die hij in het vliegtuig heeft ontmoet. Hij kende ook Bart Lagae, de verslaggever van het Nieuwsblad, zo zie je maar weer hoe klein de wereld toch kan zijn.
- Bernard is al naar de kapper geweest, nu hopen dat wij de Spanjaarden ook gaan knippen en scheren morgen...

• 10 Juli 2010 - 16:47

Leon:

Steve en een kaartje is voor mij nieuw. Ik vroeg mij de hele tijd al af of je wel een kaartje had. Helaas gaat mijn verrassing niet door. Frans, Jan en ik hadden jou graag in Joh.burg willen ontmoeten. Ik stond ingeschreven bij KNVB/OAD voor de extra kaarten van de Fifa. Dat werden er 1000 waarvan 500 naar Kras gingen en 500 naar Oad. Maar omdat dat zo laat gebeurde op donderdag was de KLM niet meer in staat om vluchten te organiseren. Anders waren wij vanochtend vertrokken! Nu moeten wij het hier doen. Zijn natuurlijk allemaal zo gespannen wie ein Regenschirm! Succes. Jij brengt Oranje zeker geluk. Trouwens een beetje geluk heb jij na alle ellende ook verdiend! Zet 'm op jongen.

• 10 Juli 2010 - 17:12

Han:

Hoi Leon,
    Wat jammer dat jullie er niet bij zijn. Probeer hier alles voor jullie te regelen etc. Laten we hopen op een goede afloop. Ik zit hier nu in Brad's grill op zijn labtop te werken. Ik ga hem dadelijk de foto's laten zien die ik gisteravond gemaakt heb.
    Als je goed kijkt zie je dat ik op de foto 2 vingers omhoog houd en Brad heeft toevallig 1 vinger omhoog. Ik hoop dat dit geen toeval is...
    Heel veel groeten van hier, de spanning stijgt al behoorlijk. Morgenvroeg om 7 uur op, vliegtuig om 10 en hopelijk het kaartje kort na 12 uur.

• 11 Juli 2010 - 08:57

Joke:

Hoi Han,
    Tjonge tjonge, wat een belevenissen en wat fijn dat je bij de finale kan zijn! Hele fijne wedstrijd en nog een geweldige tijd in Zuid-Afrika!
    Veel groeten Joke

• 11 Juli 2010 - 15:01

Hanneke:

Wat een spannende dag!
    Ik hoop van harte dat het allemaal goed is gekomen met je kaartje en de vlucht en dat je een prachtige laatste wedstrijd gaat beleven!
    Erg leuk ook weer om je verslag te lezen.
    Lijkt me overigens niet meer dan normaal dat ze jou komen ophalen voor die tocht in de Amsterdamse grachten! Daar hoor jij na al die inspanningen die je hebt moeten doen zeker bij Han!!!
    Wens je een superavond en ons allemaal eigenlijk!!!!
    Lieve groetjes,
    Hanneke