De mooiste dag (tot nu toe) van ons voetballeven - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu De mooiste dag (tot nu toe) van ons voetballeven - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

De mooiste dag (tot nu toe) van ons voetballeven

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

03 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Opeens kunnen we weer op ons webblog inloggen. We hebben een tekst gemaakt maar krijgen hem nog niet goed gekopierd etc. Even verder uitproberen dus. Een foto inmiddels op de site staan onder laatste verslag van NO PROBLEM.
We'll be back, we hope.03/07/2010 10.30 uur
De mooiste voetbaldag van ons leven (tot nu toe).
’s Morgens op tijd op om naar het FIFA Fan fest plein te vertrekken. Deze keer was het in een stadion ergens buiten de stad. Vervoer geweldig geregeld, je kon bij het strand opstappen in een bus die je daar rechtstreeks naar toe bracht. Het spandoek meteen opgehangen (zie foto).
Rond half twee in een grote optocht te voet naar het stadion. De dubbeldekker voetbalbus voorop, wij er met zijn allen achteraan. De meningen waren verdeeld over de af te leggen afstand, 5 tot 8 kilometer. Maar dat mocht de pret niet drukken, goed voor onze conditie in dit mooie (winter)weer was het 26 graden. Wat een geweldige optocht, veel Zuid Afrikanen langs de weg die niet wisten wat hun overkwam en ons uitbundig toejuichten (zie foto).
Jammer dat we net aan de verkeerde kant in het stadion zaten met ons spandoek. Was een spannend moment of we er dit keer wel in zouden slagen het spandoek het stadion binnen te krijgen. Dit keer het spandoek om mijn lijf (= Han) gewikkeld en de touwen achterop bij elkaar gefrommeld zodat ze niet opvielen. Dit keer ging het goed, we waren binnen. Nu nog proberen het spandoek op te hangen. Ook dat was uiteindelijk geen probleem. Het spandoek hing aan de rechtse kant van de dugout van Nederland rond de 16 meter. De camera’s waren jammer genoeg ook aan deze kant van het stadion dus waarschijnlijk niet in beeld geweest. Zelf hebben we natuurlijk wel foto’s gemaakt.
Wat een geweldige afloop!! Na de eerste helft waarin we tot onze ontzetting Ooijer in de basis zagen staan begonnen we hem echt te knijpen. Maar wat een fantastische tweede helft!! We zaten net aan de goede kant waar de doelpunten allemaal vielen. Kan geen toeval zijn. De kleinste man van het veld die de bal er in kopte!
Na de wedstrijd enorm veel geluk met een snelle taxi waardoor we één van de eersten waren terug in de stad. Ze konden niet geloven dat wij de wedstrijd hadden gezien.
Lekker een hapje eten nog in relatieve rust. Ook hier verkopen ze Grolsch in de bekende beugelfles. Een tijdje later kwamen Douwe, Jennie en Jeroen het restaurant in waar we elkaar uitbundig begroetten. Het hel e restaurant begon spontaan te klappen voor onze prestaties. En dinsdag zijn we er weer bij in Cape Town!!
Het aantal Nederlanders in Port Elisabeth was veel en veel minder dan in Cape Town. Daarnaast viel het ons op dat er behoorlijk wat lege plekken waren. Onvoorstelbaar voor zo’n mooie kwartfinalewedstrijd.
Vannacht in ons hotel aangekomen, nog een biertje gedronken na afloop van een fantastische dag. Op zoek naar de lichtknop per ongeluk de alarmknop gevonden. Ook niet zo snel kunnen vinden hoe die uit moest maar uiteindelijk toch weer rust.
Ons hotel is wat minder dan de vorige hotels. We liggen precies in de route naar de landingsbaan en regelmatig denken we dan ook dat de wereld zo’n beetje vergaat als zo’n grote vlieger net over ons hoofd de landingsbaan opzoekt.
Vandaag wordt het een rustig weekenddagje. Niets echt op het programma behalve natuurlijk het ophalen van de tickets voor de halve finale Nederland – Uruguay (zonder Soares). We denken dat de Asamoa Guan vannacht niet geslapen heeft. Wij wel.
In ons hotel waren we de enige Nederlanders, voor de rest alleen Brazilianen. De eigenaar van het hotel vertelde ons dat ze vanmorgen meteen vertrokken waren zonder ontbijt, rechtstreeks naar het vliegveld. Aan de andere kant waren in de stad de meeste Brazilianen zo sportief ons te feliciteren.
We hoeven natuurlijk niet te vertellen hoe blij we zijn met dit resultaat, je hoopt er wel op, je zegt ook wel we kunnen winnen maar nu het gebeurd is is het toch wel echt fantastisch!!!!

• 03 Juli 2010 - 10:12

Dina:

Hoi Bernard en Han,
    Tjonge, jonge, jullie lijken wel de mascottes van Oranje, en tot nu toe hebben jullie een goede invloed op het resultaat! Wij hebben de wedstrijd gisteren vanaf het strand gevolgd. De eerste helft waren ze (...) aan het verliezen....Toen lagen wij nog op onze ligbedjes. De tweede helft gingen we (met de nadruk op we) winnen en zijn we natuurlijk de wedstrijd gaan volgen in de strandtent. Spannend tot op het laatst. Super resultaat en natuurlijk volgen we jullie weer richting halve finale. Have Fun! Dina

• 03 Juli 2010 - 12:40

Leon:

Zo langzamerhand leven wij hier ook in een roes. Gaan zo zitten voor Duitsland - Argentinië. Gisteren weer uitbundig gevierd op het plein in Woerden. Vannacht met giga hoofdpijn nog eens de tweede helft gekeken. Jan zei gisteren meteen na de wedstrijd: "ik kan wel janken". Dus dan weten jullie hoe wij er in zitten. Verdomme na 74 en 78 zal het nu toch gaan lukken. Naast jullie spandoek hangt "Minkema". Dat is de middelbare school hier in Woerden. Toeval? Nou help ze naar de finale!