Laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Laatste voorbereidingen

Door: bernardenhan

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

20 Juni 2010 | Nederland, Beuningen

Koffer zo goed als gepakt, nog de laatste spullen bij elkaar zoeken en dan is het morgen zo ver, we gaan vertrekken. Jolien is thuis gekomen en heeft voor de vaderdag een prachtig spandoek gemaakt van 5 meter lang!! Prachtig geworden, in de kleuren oranje, rood-wit-blauw!! We gaan er foto's van maken, wordt vervolgd.

• 21 Juni 2010 - 06:21

André :

Bernard en Han,
    Alvast heel veel voetbalplezier toegewenst en kijk uit voor de vuvuzela's…
    PS Mocht je nog blonde dames in oranje jurkjes tegenkomen, eerst kijken of er Bavaria op staat hé, dan pas arresteren! Ik vertrouw erop dat jullie je compliant gedragen....

Goede reis!

André

• 21 Juni 2010 - 10:39

Carla Derkse:

Hallo Bernhard en Han
    Ook vanuit Groesbeek wensen we jullie veel voetbal plezier (en lang hoop ik) We blijven jullie zeker volgen.Zo hebben wij ook een beetje het Afrika
    gevoel ,zolang jullie daar zijn,Roel en ik dan . Of dachten jullie dat Toon het voetballen ineens leuk vindt.HAhahah groetjes
    fam Derkse

• 21 Juni 2010 - 19:51

Marijke:

Dag Han

Heel veel plezier samen met Bernard.
    Wij wensen jullie een fijne reis en mooie ervaring toe.
    Frie en Marijke

• 22 Juni 2010 - 05:53

Leon:

Nou jongens, ben benieuwd. Heb weer plaats genomen achter de computer om te werken maar toch even spieken wat jullie doen. Neem aan dat jullie aangekomen zijn. Doe voorzichtig. Geen rare dingen in die rare outfits.

• 22 Juni 2010 - 08:29

Meiden Service Cente:

Hoi Han en Bernard,

Even een berichtje vanuit het Maas en Waalse.
    Als we jullie foto's bekijken, zijn sommige wel een beetje jaloers. Wij wensen jullie een fantastiche wedstrijd en heel veel plezier de komende tijd.

tot mails!!

• 22 Juni 2010 - 11:21

Bernard En Han:

Tekst 22/06/2010 ca. middernacht.
    We zijn vanmorgen van Schiphol vertrokken en zitten nu aan het bier in Zuid Afrika. Inloggen op onze eigen site is nog een probleem maar hopelijk vinden we morgen een oplossing. Toen we hier binnen kwamen viel ook al meteen de stroom uit. Geen licht maar wel draadloos internet, hoe mooi kan het leven zijn.
    We hebben 2 plantjes meegenomen, afrikaantjes, kan het toepasselijker, maar deze zijn al meteen in beslag genomen, vreemde planten komen er hier niet in. Bij de mensen zijn ze minder kritisch hebben we wel gezien. We hebben ook al kennis gemaakt met beroemdheden, zo hebben we gesproken met Foppe de Haan, maar eerlijk gezegd toch meer met zijn vrouw. We zijn uitgenodigd voor de koffie. Ze denken natuurlijk dat we niet komen maar dat doen we zeker wel (hebben we ook gezegd). Ook de trainer van NAC Breda Robert Maaskamp zat in het vliegtuig. We hebben hem nog wat tips aan de hand gedaan..
    In de businessclass troffen we nog enkele bekende Nijmeegse ondernemers. Wijntrips zjn hier erg populair, wie weet komen we ze nog ergens tegen.
    We hebben een prachtig spandoek bij ons van 5 meter lang. Foto's al gemaakt op schiphol maar helaas kunnen we ze (nog) niet plaatsen. Wordt vervolgd.
    Stopcontacten is hier ook een verhaal apart, deze hebben we nog nooit gezien, wordt ook weer een uitdaging om dit probleem te tackelen (om in termen te blijven).

Tekst 22/06/2010 13.15 uur:
    Internetprobleem is nog niet getackled. Misschien weet iemand een oplossing? We krijgen een foutmelding als we inloggen, code 403, geen toegang etc.
    Nog even over onze aankomst in het Guesthouse:
    Ze vonden het niet verantwoord dat wij samen in een te klein bed zouden komen te liggen en kregen daarvoor in de plaats een mooie cottage met 2 aparte slaapkamers. En dat was nog niet alles.. toen we later op de avond naar bed gingen vonden we iets warms in bed, een warme kruik, had ook iets anders kunnen zijn wat ons betreft.
    Daarvoor een lekker biertje gedronken in onze eigen bar. Deze gaan we straks een beetje opfleuren met oranje etc.
    We hebben inmiddels de kaarten voor de wedstrijden opgehaald. Een prachtig systeem: je duwt de creditcard in de computer en de bestelde kaarten komen er gewoon uitrollen.
    Daarna onze huurauto opgehaald, met T(h)omTom. Meteen maar aan de linkse kant gaan rijden want dat doet iedereen hier, schakelen met links etc. het is nog wel even wennen, maar we komen er wel.
    Het is hier trouwens prachtig weer, zonnig en nu 17 graden. De man van het verhuurbureau vond het koud en gaf aan dat het snel warmer gaat worden, we hopen dat hij gelijk krijgt natuurlijk.
    We gaan dadelijk naar de stad de boel verkennen en de wedstrijd van Zuid Afrika beleven in onze oranje outfit natuurlijk.

• 22 Juni 2010 - 14:06

Jos:

Dag Han en Bernard!
    Ik zat te denken: in Zuid Afrika verkopen ze van die prachtige toeters, vuvuzela's genaamd. Misschien ken je ze wel? Het is wellicht een leuk en origineel ideetje om er daar een van te kopen en dan lekker op te gaan blazen in het stadion... haha...'dus'. Heeel veel plezier daar. Succes met de trommelvliezen en dat nederland maar mooi de finale mag halen!
    Wij zitten aan de buis gekluisterd, op zoek naar een mooi groot spandoek in het publiek.
    Hoi,
    Jos

• 23 Juni 2010 - 08:18

Bernard En Han:

Goedemorgen Nederland. Daar zijn we dan weer na een doorleefde eerste dag in RSA. Gisteren was een dag om in te lijsten. Dat gaan we niet snel meer meemaken. De wedstrijd Zuid Afrika tegen Frankrijk gezien in een grote tent met 1.500 dolenthousiaste supporters. Ook hier werd het uiteindelijk 2-1 maar dat hebben we niet helemaal kunnen zien. De eerste helft was groots, RSA speelde echt goed, de hele boel stond op stelten. 2e helft hebben we maar een stuk kunnen zien vanwege technische problemen, om de haverklap viel het beeld uit. Veel rumoer hoewel als we dat in Nederland zouden meemaken was de wereld echt te klein geweest...
    Daarna gegeten in een Belgisch restaurant d'n Anker. We gingen hier echt voor anker...
    Gesproken met one of the big 22 van de FIFA de heer Michel D'Hooghe, baas van de medische staf van de FIFA. Van hem een visitekaartje gekregen. Wanneer we ziek worden kunnen we hem altijd bellen. Al aangegeven dat we dat sowieso gaan doen (bellen dan). Vond hij geen probleem, ik kom er aan zij hij nog. Hebben hem goed nat gehouden (drankjes verzorgd), FIFA heeft het toch al zo moeilijk? De bodyguards hebben ons ook een veilig gevoel gegeven, was even spannend toen we te dicht bij hem kwamen bij het inschenken van het volgende glas. Michel werd geinterviewd door Bart Lagae van het belgisch nieuwsblad.
    Samen met Jennie en Douwe een heel gezellig samenzijn gehad. Aan het eind van de avond kwam Bart nog bij ons zitten om de taktiek door te nemen van de komende matchen. Hij smst ons wanneer het ned. elftal de training gaat beginnen. Wij zijn daar al mee bezig natuurlijk. Later op de avond nog een kroegje in gegaan waar het ook gezellig was. Heel vreemd dat we toen geen geld meer hebben hoeven uit te geven. Onze oranje kleuren waren nu al goud waard.
    We gaan nu op pad naar Kaap de Goede Hoop. Het weer is stralend net zoals wij.

• 23 Juni 2010 - 10:01

Douwe:

Was zeer leuk om jullie te ontmoeten! Tot morgen! Het oranjefeest start om 10 uur op de grand parade bij City Hall in het centrum. Vanaf daar om 18:00 uur in een stoet naar het stadion.

• 23 Juni 2010 - 10:50

Bart:

dag Bernard en Han,

fijn jullie ontmoet te hebben, dat maakte het interview met Michel D'Hooghe toch wat boeiender. Hij was duidelijk onder de indruk van de Nederlandse gulheid bij het trakteren van de drankjes... En ik ook! Nog een fijn verblijf samen, misschien komen we elkaar morgen of zo nog tegen.

• 23 Juni 2010 - 12:34

Robert:

Bernard en Han,

Staan er nog auto's op de P-plaats van het hotel waar ik terecht kan? Zo ja, dan vlieg ik per direct jullie kant op! Veel plezier morgen en we hopen op een mooie sokkerwedstrijd! Groeten aan pa als je m tegenkomt.

Gr Robert

• 23 Juni 2010 - 13:51

SCB Rabogirls:

Hallo Feestbeesten,

Inmiddels zitten wij hier met 25 graden ons hoofd cool te houden. Erg leuk om de berichten van jullie te lezen. We zijn ook erg benieuwd naar het spandoek. Schreeuw Nederland naar nummer 1 in de pool.

Groetjes uit Druten

Jennifer, Lisa, Sophie, Joke, Ellen, José, Cindy, Martine en Susan

• 23 Juni 2010 - 20:20

Marc :

Bernard en Han,
    Geweldig om op deze wijze jullie te volgen. Zuid Afrika is natuurlijk geen Letland, maar dat zal de pret zeker niet drukken.
    Veel voetbal plezier en maak er een mooie reis van.
    Groet,
    Marc

• 23 Juni 2010 - 20:33

He Bernard en Han,

Wat een prachtige verhalen om te lezen. Zo genieten wij een beetje mee en krijgen heimwee naar Afrika.. Wat de stopcontacten betreft ben je niet helemaal in control Bernard! Hoop dat je dat inmiddels opgelost hebt. Misschien even delegeren.. maar ja, dat kan daar wel eens wat langer duren dan in de Betuwe. Geniet van alle ervaringen en oh wat zijn wij benieuwd naar de verhalen als jullie terug zijn. Daar zullen we maar even voor uittrekken. Experience and enjoy! Dina

• 23 Juni 2010 - 22:09

Bernard En Han:

Leuk jullie reacties te lezen!!!
    Robert, de auto staat hier klaar voor de deur van ons hotel, een kaartje voor de wedstrijd hebben we ook al geregeld voor jou, bel even als je er bent, dan komen we je niet ophalen.
    Dina leuk dat je het goed hebt ingschat. Bernard heeft Graham de plaatselijke manager ingeschakeld om alle electriciteit te regelen. We voelen ons enorm opgeladen nu.
    Gisteren was het toch behoorlijk laat geworden, maar als echte diehards laten we ons niet kennen. 's Avonds een vent, 's morgens een kerel.
    We gaan in het Oranje, ook daardoor hebben we een hoop aanspraak.
    Vandaag zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden, een prachtige trip met zeer zonnig weer. Je kunt merken dat het hier echt aan het winteren is maar niet heus.
    We zijn op de heenweg langs de kant van de Indische oceaan gereden.
    Bij de ingang van het natuurpark Kaap de Goede Hoop hebben we net als vroegere handelsreizigers enkele oranjespullen geruild voor petjes van het park en hoefden we maar 1 toegangsbewijs te betalen. Dus oranje werkt en succesvol, nu de voetballers nog.
    Even voor de mensen die het nog niet weten, Nederland moet eerste worden in de poule, dan de 1/8 finale winnen en dan hebben wij kaarten voor de kwartfinale in Port Elisabeth en voor de halve finale in Kaapstad (We blijven trainen).
    We hebben apen en struisvogels van heel dichtbij gezien. Op bijna het hoogste punt hebben we ons spandoek (bernardenhan.waarbenjij.nu) opgehangen en hebben we daar foto;s van laten maken. Wat is het toch jammer dat de site het niet naar behoren doet anders hadden we de foto's meteen kunnen plaatsen. We hebben een email gestuurd naar de makers van de site, maar nog geen reactie ontvangen, we blijven hopen dat het goed komt.
    Op de terugweg langs de Atlantische Oceaan gereden, prachtige uitzichten waar we foto's van hebben gemaakt. Onderweg de wedstrijd van Engeland gezien, budwedstrijd..
    In Hout Bay hebben we de zonsondergang gezien rond half 6! Lekker vroeg donker, dan zijn we op ons best.
    Teruggekomen in Kaapstad restaurant opgezocht met een grote televisie, na het eten de wedstrijd van Ghana bekeken. Een rare tegenstander hadden ze, maar ze gaan toch door. De Zuid Afrikanen waren hier erg mee in hun nopjes.

Judith van harte gefeliciteerd met je overgang naar het derde jaar!

Thom hoe is het gegaan met je tentamen?

Morgen is het ook Oranjedag in Kaapstad. Er wordt ook hier, net als in Oostenrijk/Zwitserland, een Oranjeoptocht georganiseerd. Morgenochtend begint het Oranjespektakel al om 10.00 uur! Wij beginnen meteen na het ontbijt in ons hotel. Een uitdaging voor ons wordt het spandoek het stadion in te krijgen en nog beter zou het zijn als jullie het op Tv kunnen zien.
    We gaan ons best doen. Het doek is 5 meter lang, dus moet toch opvallen met de kleuren oranje, rood, wit en blauw.
    Ook voor ons wordt het een keer (kinder)bedtijd.
    Tot binnenkort maar weer.
    Groeten van Bernard en Han.

• 24 Juni 2010 - 06:36

Leon:

Ik word wel erg jaloers als ik jullie verhalen lees. Dit ondanks de zomer hier en de public viewing vanavond op de markt in Woerden. Naar ons toe werkt jullie site prima: kregen vanacht al een e-mailtje van de beheerder dat jullie reis er al bijna op zat! Lekkere optimist is dat. Jongens, ga er voor vanavond. Hoop dat ik ondanks het bier toch nog jullie spandoek kan zien.

• 24 Juni 2010 - 07:13

Bernard En Han:

Hoi Leon, leuk van je te horen/lezen. We zijn er al klaar voor, we zijn gewassen, nu eten en dan naar de stad. We hebben net een sms gekregen dat we er toch echt om half elf moeten zijn, meer uitstel is niet gewenst! Het begint tenslotte om 10.00 uur.
    Gelukkig kunnen we op deze manier toch contact houden met Nederland want gisteravond bleek dat ik mijn emailberichten niet meer kan lezen. Niet alles gaat hier van een leien dakje maar een kniesoor die daar op let. De zon schijnt al weer, net als in Nederland hebben we begrepen. Laten we hopen dat de zon blijft schijnen vanavond ook al is het hier om 6 uur al echt donker!
    Net geprobeerd de foto's op de computer te zetten. Tot foto 30 lukte dit, maar foto 29 was een foto van mij (Han) met een belgische journalist en daar stokte meteen de hele boel. Eerst maar eens de batterij opladen, hopen dat dat helpt en nog eens proberen. Inmiddels hebben we 137 foto's gemaakt/laten maken.
    We gaan er voor, tot later misschien.

• 24 Juni 2010 - 08:37

Bernard En Han:

Artikel uit het Nieuwsblad van 24 juni 2010 van Bart Lagae die we eergisteren ontmoet hebben.

Zo'n 8.000 Nederlandse supporters verzamelen vandaag in Kaapstad om er de kwalificatie in groep E te vieren. Maar handelaars in de door Nederlanders gestichte stad zitten op hun honger. 'De WK-toeristen geven bijna niets uit.'
    'Waar zijn die Nederlanders toch?' De Vlaming Dieter Kerremans is op Hollander-jacht in Kaapstad. Voor het WK had hij vier kaarten gekocht voor Nederland-Kameroen in de hoop spektakel te beleven. Maar door de kwalificatie van Nederland en de uitschakeling van Kameroen heeft de wedstrijd geen inzet meer. En dus hoopt hij weer van zijn kaarten af te raken.

'Ik betaalde 1.500 rand per kaart, dat is zo'n 160 euro. Ik had gedacht dat ik hier wel Nederlanders zonder ticket zou vinden. Maar dat valt lelijk tegen.'

In het FIFA-Fan-park, waar de wedstrijd Engeland-Slovenië live op een groot scherm wordt uitgezonden, vindt Dieter maar twee Nederlanders. Robin Koenis en Sebastiaan Saurens zijn dan nog twee 'expats' uit Singapore en Jakarta. Zij kochten al lang geleden hun kaart. Voor flink meer dan 160 euro.

'We betaalden 500 pond voor onze tickets', zegt Robin Koenis. 'Dat is natuurlijk enorm. Maar geen enkele Nederlandse fan wilde een risico nemen. Ik denk dat iedereen die hier komt al ruim op voorhand een ticket heeft gekocht.'

Sms-diensten

Wellicht zijn geen supporters zo goed voorbereid als de Nederlanders. Met speciale sms-diensten en websites krijgen alle Oranje-fans in Zuid-Afrika praktische info toegespeeld. De supportersfederatie, de Nederlandse voetbalbond én de Nederlandse ambassade in Pretoria werken nauw samen om de 'oranje karavaan' zo vlot en zo veilig mogelijk door het land te gidsen.

'Het systeem werkt perfect', zegt Robin Koenis. 'Morgen (vandaag, red.) verzamelen de Nederlandse fans aan het Fan-park in het centrum. Om 18 uur vertrekt dan de parade naar het stadion. Dat komt allemaal op sms binnen.'

Naar schatting 5.000 fans leggen straks de laatste 2,5 kilometer naar het stadion samen af. Het wordt een indrukwekkende oranje stoet die gegarandeerd fotogenieke plaatjes zal opleveren. Maar het Nederlandse reisgedrag wekt niet bij iedereen bewondering. De handelaars van Kaapstad vinden het niet fijn dat ze nauwelijks WK-supporters over de vloer krijgen.

'Ik begrijp er niks van', zegt Abdul, een souvenirverkoper op het centrale Greenmarket Square. 'Het stadion van Kaapstad telt 60.000 plaatsen, maar het is hier niet drukker dan normaal. Ik had gedacht dat we tijdens het WK gouden zaakjes konden doen, maar het draait anders uit.'

Hetzelfde verhaal horen we bij Gcina, de bakker van broodjeszaak Rose's Bakery. Net als Abdul draagt Gcina een voetbaloutfit om de WK-fans over de drempel te lokken. Maar ook hij draait geen hogere omzet.

'Veel voetbalfans heb ik hier nog niet gezien. Het lijkt dat ze alleen voor de wedstrijden komen en dan weer weggaan.'

Gcina zit niet ver van de waarheid. De meeste fans van Oranje verblijven immers niet in Kaapstad maar op kampeerterreinen rond de stad. In het wijnstadje Paarl staan honderden kampeerwagens bij elkaar. De Nederlanders drinken hun bier niet op café maar slaan het met vaten in.

Hogere omzet dan Kerstmis

Het gevolg is dat Kaapstad veel minder van het WK kan profiteren dan oorspronkelijk gedacht. Niet alleen zijn er minder buitenlandse bezoekers dan gehoopt, de bezoekers die er zijn geven ook minder uit.

Inge Dykman, de verantwoordelijke marketing van de toeristische dienst van Kaapstad, relativeert. 'Het is nog te vroeg voor definitieve cijfers. Wie genoeg reclame heeft gemaakt, kan wel profiteren van het WK. Zo draaien heel wat restaurants hogere omzetcijfers dan met Kerstmis. En dat is traditioneel bij ons de piekperiode.'

In het Belgisch restaurant 'den Anker' vinden we twee Nederlanders die niet aan het kamperen zijn. Bernard en Han zijn schoonbroers uit Nijmegen die de wedstrijden van oranje combineren met toerisme.

'Het is best een emotionele trip voor ons omdat Han’s vrouw, mijn zus, net is gestorven', zegt Bernard. 'Maar we maken er het beste van. Zo gingen we op uitstap naar Kaap de Goede Hoop. Maar straks voor de wedstrijd sluiten we wel bij de parade aan. Dat is een ervaring die iedere Nederlander moet meemaken.'

• 24 Juni 2010 - 09:10

Jolien:

Als je het voor elkaar weet te spelen dat jullie in een artikel vernoemd worden, dan lukt het vast ook om een spandoek op tv te krijgen (;
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen..
    hopelijk straks met wat foto's erbij.
    Ik heb waarschijnlijk die klus voor in de zomer wel binnengesleept, nu bezig met materiaalonderzoek, en zometeen eens naar de kamer van koophandel voor advies.
    Geniet van de oranjestoet en van de wedstrijd, wij zitten een beetje jaloers en zoekend voor de tv op zoek naar het spandoek en dus naar jullie!
    Geniet van de vrijheid van de dag,
    liefs Jolien

• 24 Juni 2010 - 11:32

Dina:

Tip voor als het plaatsen van berichten nog niet lukt: mail je 'verslag' en toegangscode naar iemand in Nederland en laat die het bericht plaatsen, in de hoop dat het dan wel lukt.

• 24 Juni 2010 - 13:39

Ariadne:

Hoi lucky people,

Vandaag zit ik voor de buis- ws op het Willeminaplein cafe- en kijken of ik jullie zie met Jolien's spandoek!!!!
    Veel plezier daar!!
    Hup Holland Hup!

Wel jaloers als ik jullie verhalen lees! Wat een ervaring!! Mooie natuur en beesten?!
    Heel veel plezier
    Dicky & Ariadne uit Curacao (rond de 35 graden!!)

• 24 Juni 2010 - 16:26

Gerard:

he sukkelaars,valt niet mee zeker daar?Over 4 jaar wil ik mee naar rio.groetjes aan foppe.veel plezier nog .groetjes gerard

• 24 Juni 2010 - 16:49

Silvia:

Bernard en Han,
    Leuk jullie verhalen te lezen en reacties. Wij zitten vanavond aan de buis gekluisterd of we jullie zien en anders maar het spandoek.
    Veel plezier samen.
    Groeten Silvia, Coen, Eefje, Stijn en Linde.

• 24 Juni 2010 - 17:25

Rika:

hallo Bernard en Han
    leuk jullie verhalen te lezen, geniet er van ik kijk vanavond ook naar de wedstrijd en naar het spandoek natuurlijk
    groetjes uit Winssen

• 24 Juni 2010 - 18:17

Dina:

Zo krijgt een WK wedstrijd van het Nederlands elftal ineens een heel andere dimensie: zoek het spandoek en bijbehorende ketelbinkies.
    Plezier en succes!

• 24 Juni 2010 - 18:50

Hanneke:

Hoi Bernard en Han,
    wedstrijd is al 16 minuten bezig, merk dat ik meer bezig met het zoeken naar HET spandoek dan het volgen van de wedstrijd haha...
    Echt heel erg leuk om jullie op afstand te kunnen volgen, site zieet er erg moi uit!
    Heel veel plezier vanavond,
    liefs

• 24 Juni 2010 - 19:11

Michelle &Sebastiaan:

Hallo Han en Bernard,
    Leuk jullie verhalen te lezen!!
    Wij zijn wel heel jaloers hoor, vooral Sebastiaan.
    We zijn nu jullie spandoek aan het zoeken, maar nog niets gezien.

Heel veel plezier nog!!
    Groetjes, Michelle en Sebastiaan.

• 25 Juni 2010 - 00:57

Bernard En Han:

Wel vet zeg al die reacties van jullie!! Wat we vandaag/beter gezegd gisteren weer allemaal mee gemaakt hebben, te veel om op te noemen. Begint 's morgens al met de keuze van het ontbijt. Bernard neemt nog wel eens iets anders maar Han kiest steevast voor het champions ontbijt. Als dan de dag niet goed begint...
    Op tijd op het fifafanfest plein waar we om 12 uur hadden afgesproken met Jennie en Douwe. Gelukkig op tijd want Jennie is daar erg strikt in: 7 minutten te laat en ze wacht geen minuut langer, gelukkig waren we minstens 2x7 minuten te vroeg!
    Eerst een beetje rustig er in komen, niet drinken voor 12 uur natuurlijk maar dat duurde dan ook niet lang meer...
    Een beetje gegeten en gedronken, wedstrijd van Italie droeg ook bij aan de sfeer..
    Uiteindelijk met ik weet niet hoeveel mensen on tour naar het stadion. Net sls in Oostenrijk/Zwitsterland prachtig om mee te maken. Toch van een km of 5 schat ik zo. Bernard en ik met het spandoek in de volle breedte van de straat. Er werden heel veel foto's gemaakt!!!! Fantastisch, keel schor geschreeuwd met alle liedjes zingen. Wat een feest!!
    En dan het stadion. We hadden het al van een afstand gezien, maar van dichtbij nog indrukwekkender. Uiteindelijk waren er 63.090 bezoekers. We hadden goede plaatsen maar moesten natuurlijk eerst ons spandoek nog showen. Helemaal vooraan stonden we uiteindelijk rond de rand van het 16 meter gebied. Veel fotografen in het stadion maakten foto's. Uiteindelijk het spandoek voor de eerste rij stoelen neergelegd en ik ben er maar bij gebleven, er bleek nog een plaats niet bezet te zijn, dus ik zet helemaal super helemaal vooraan!! Je kunt bij wijze van spreken de spelers ruiken als ze voorbij komen. De wedstijd hoef ik niet veel van te vertellen, jullie hebben het zelf (en misschien wel beter dan wij en ook in de herhaling etc.) kunnen zien. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat we door zijn. Nog een wedstrijd winnen en we zijn er bij in de kwart- en halve finale!! Niet te vroeg juichen natuurlijk maar toch.
    Na afloop van de wedstrijd nog een hapje gegeten (Ja, Bernard is er bij) en daarna een paar biertjes gedronken bij het waterfront.
    Terug in de taxi I lost my head so I called the taxidriver en he understood what I ment. He came back to bring me my head...
    Nu eindelijk thuis en morgen staat het bezoek van Robbeneiland met de gevangenis op het programma. Als ze ons daar maar niet houden etc.
    Nu even een tukje doen en morgen gezond weer op.
    Het ga jullie goed, tot binnenkort...

• 25 Juni 2010 - 01:17

Han:

Lig ik net in mijn bed met mijn warme kruik de dag nog even te overdenken en realiseer ik me dat ik belangrijk nieuws ben vergeten!!
    We zaten een paar uur geleden in een uitspanning waar ze licht alcoholische drankjes verkochten en zagen daar ook flitsen van de voetbalwedstrijd.
    Nederland speelde de 2e helft op de tv in Zuid Afrika van links naar rechts en inderdaad op de rand van het strafschopgebied was ons spandoek (van 5 meter) te zien!!!
    Ik hoop dat jullie in Nederland de reportage ook van dezelfde kant hebben kunnen zien, dan moet het spandoek echt in beeld zijn geweest. Ik kan me wel goed voorstellen dat het moeilijk te zien was want het spandoek lag op de voorste rij stoelen waar een zeil over gespannen was, dus wat minder goed zichtbaar als je het niet weet.
    Maar echt, het is voor ons gelukt, we hebben het spandoek echt gezien!!
    Nu echt naar bed en zien nog een paar uurtjes te slapen, want morgen weer om 9 uur op om op tijd de gevangenis in te gaan (Robbeneiland).

• 25 Juni 2010 - 07:41

Judith:

He Han en Bernard,

Bedankt voor het smsje! Ik ben gelukkig door met een uitstekende status. Helaas zijn er in de klas 3 mensen afgevallen dus we zijn helaas nog maar met 7 man. Leuk om jullie te volgen. Manoe ik hebben gisteren in de kroeg gestaan maar jullie spandoek helaas niet gezien :(. Maar we zijn gelukkig weer door!!

Gr Judith

• 25 Juni 2010 - 08:36

Bernard En Han:

Waren we gisteren de hele dag op zoek naar Marco Sas, niet gevonden. Lopen we bij het stadion en wie zien we naast ons lopen... Marco dus met zijn Rotterdamse en Amsterdamse (!!!!) gasten.
    Toch wel leuk om hun tegen te komen. Hebben het hier ook prima naar de zin.
    Vanmorgen bij het ontbijt gesproken met 2 gepensioneerde Zwitserse mannen. Waren al aardig nerveus voor de wedstrijd van vanavond. Bleken ook niet de minst betaalde banen te hebben gehad. Voormalig CEO's van grote zwitserse firma's. Daar moeten we maar goed contact mee blijven houden. Een van hen woont 4 maanden per jaar in Toscane, kunnen wij de andere 8 maanden wel de boel voor hem in de gaten houden daar. Er zijn ergere dingen.
    Vandaag staat de trip naar de gevangenis op het programma zoals jullie natuurlijk al lang hebben kunnen lezen.
    We gaan hier met de trein naar toe, deze stopt hier honderd meter verderop.

• 25 Juni 2010 - 09:04

Kim:

Hoe gaat het met de fans?
    Ben erg benieuwd hoe met jullie gaat.

Geniet ervan!

• 25 Juni 2010 - 09:25

Pieter Michielsen:

Beste Han en Bernard,

Ik wens jullie heel veel plezier en succes in Zuid-Afrika. Zorg dat onze mannen tot in de finale komen en de bokaal mee naar Nederland nemen!!! Veel groeten.

• 25 Juni 2010 - 11:12

Gerda Van Doorn:

Hoi,
    Leuk jullie verhalen te lezen. Helaas heb ik het spandoek op de tribunes niet kunnen ontdekken, maar ik geloof echt dat jullie er zaten. ;-)
    Een fijne tijd nog in Afrika!
    Gerda

• 25 Juni 2010 - 11:43

Jaap Te Boekhorst:

Hoi Han en Bernhard,
    Lees aan het verslag dat jullie een geweldige tijd hebben! Geniet er lekker van en ondersteun "onze" jongens waar dat mogelijk is.

• 25 Juni 2010 - 15:35

Manoe:

Jammer dat wij het spandoek niet hebben gezien:(. Nemen jullie als Nederland door is, daar gaaan wij natuurlijk vanuit, weer het spandoek mee? Zometeen komt Thom barbecuen:). Hier is het heerlijk weer. Hoe was het op Robbeneiland? En papa smaakt het eten daar?
    Goede reis verder naar Port Elisabeth!
    Gr. Manoe

• 25 Juni 2010 - 17:13

Remco:

Heren,

Toch al een paar uur niets van jullie vernomen. Jullie zijn toch niet vastgezet op Robbeneiland of toch Bavaria-rokjes aangehad??

Ik heb de vlag helaas gemist.

Inmiddels is het hier ruim 25 graden en worden we toch bruiner dan jullie!!

Veel plezier daar en komende maandag een nieuwe kans met de vlag. Ik ga nog beter opletten.

Groeten Remco

• 25 Juni 2010 - 20:17

Yannick :

Hee Han en Bernard,

Wat leuk dat jullie ons op de hoogte houden via deze site! Ik lees elke dag met veel plezier jullie belevenissen, wordt er zelfs jaloers van:P.

Maar hoe was de wedstrijd van gister? Thom heeft gezellig bij ons gegeten en de wedstrijd gekeken. We waren erg blij dat we na lang zoeken het spandoek hadden gevonden:D! We waren zelfs nog meer op zoek naar het spandoek dan dat we naar de wedstrijd aan het kijken waren.
    Maar hoe was Robbeneiland vandaag?

En delen jullie de mening dat het een beetje een raar WK is tot nu toe? Grote landen stellen teleur en sommige zijn zelfs uitgeschakeld. Verder ook nog niet echt sprankelend voetbal gezien. Maar dat zal heus wel goed komen als jullie straks in de kwartfinale in het stadion Nederland aanmoedigen.

Nouja, genoeg gepraat.

Groeten,

Yannick en de rest.

• 25 Juni 2010 - 23:25

1.21 uur:
    Net thuisgebracht met de taxi. Dat is natuurlijk niets bijzonders. Maar wel als daar een politieauto voor rijdt die je thuis brengt.
    We hadden taxi genomen waar naar later bleek een student in zat die de weg niet precies wist en dan zeggen we het netjes. Op een gegeven moment ging de discussie er over wie er voor had gezorgd dat we fout gereden hadden. Toen we hem duidelijk hadden gemaakt dat hij toch echt de taxichauffeur was en ons thuis moest brengen heeft hij uiteindelijk de politie ingeschakeld.
    Tenslotte is het zo dat tijdens het WK er alles aan gedaan wordt om de buitenlandse supporters een gevoel van veiligheid te geven. En dat is weer gelukt dus.
    Vandaag hebben we van weer van alles mee gemaakt maar dat gaan we morgenvroeg wel weer verder opschrijven. Moesten dit verhaal toch echt even kwijt!!

• 25 Juni 2010 - 23:39

Dina:

Tja, ik zou ook zeggen dat we de weg kwijt waren, als ik onder politie-escorte thuis afgeleverd werd...
    Ontsnapt aan Robbeneiland, maar ze houden jullie in het vizier:-)

• 26 Juni 2010 - 09:08

Bernard En Han:

Gisteren al wat dingen opgeschreven die we op het blog kunnen schrijven.
    Vanwege ons 'drukke'programma even een kort overzicht:
    - Boot Robbeneiland: jammer dat er mist was zo konden we niet veel zien van de tocht. Robbeneiland was indrukwekkend, niet te geloven dat mensen daar vanwege hun politieke overtuiging gewoon vast gezet werden. Zou in Nederland nu ook wel een aardige optie zijn.
    Op de terugweg werden we geescorteerd door een politieboot, blijkbaar toch belangrijk om te weten waar die Ollanders naar toe gingen etc.
    - Overal waar we komen woden we aangesproken, met name de echte Zuid Afrikanen spreken ons aan.Jullie worden wereldkampioen, we geloven ze graag.
    - We hebben een koffer vol kleren meegenomen maar alleen een paar oranje t-shirts was voldoende geweest. Iets om te onthouden voor onze reis naar Brazilie over 4 jaar. Regeren is tenslotte vooruit zien.
    - Omdat we geen reclame mogen maken op ons blog kunnen we alleen het volgende hierover kwijt: onze reis is mede mogelijk gemaakt (niet financieel natuurlijk) door het beste reisbureau van Beneden Leeuwen.
    - Bert van Marwijk wordt hier geen trainer genoemd maar africhter.
    - Tot nog toe loopt alles zoals we het bedacht hebben. We zien a.s. dinsdag hier in Kaapstad live de wedstrijd Spanje - Portugal. Woensdag vertrekken we naar Port Elisabeth, hopelijk om daar de kwartfinale te zien van Nederland tegen Brazilie (weer goed???).

- Het is vandaag bewolkt weer. We gaan een reisje maken met de auto naar het wijngebied.

We hopen daar vanavond/vannacht weer veslag van uit te kunnen brengen.
    Jullie reacties zien we weer graag tegemoet.
    Groeten van Bernard en Han

• 26 Juni 2010 - 09:19

Judith Corbey:

Hey Han en Bernard,

Erg leuk jullie verslag te lezen.

Han, wat knap dat het dit keer wel gelukt is door de politie naar huis gebracht te worden!

Wens jullie nog akelig veel plezier!
    lfs
    Judith

• 26 Juni 2010 - 09:30

Leon:

Tja, dan is het hier toch maar magertjes. Gelukkig nog geen politie gezien na de wedstrijden. Had wel gekund omdat ik maandagmiddag met de fiets midden op de weg tegen een paaltje aanreed dat ik nuchter nooit had kunnen raken zo smal was het. Viel op de rijweg maar er kwam gelukkig geen bus aan. Nou ja, het dondert en het bliksemt en het regent meters bier laten we maar zeggen. Vandaag en morgen varen en barbeknoeien en dan met de zenuwen in de keel op naar maandag. Natuurlijk weer public viewing met alle risico's van dien. Maar we hebben het er voor over. Jan is gisteren voor zaken naar New York gevlogen dus die baalt als een stekker. Wir sind die Höllander, wir kommen mit z'n allen!

• 26 Juni 2010 - 19:29

Bernard En Han:

Rust van de wedstrijd Ghana - USA 1-0.
    Samen met Thom en Dina bedacht hoe we de blog anders aan de gang kunnen krijgen. We sturen een mailbericht naar Thom die dan vanuit Nederland gaat proberen deze op de blog te plaatsen.
    Net extra fotoruimte gekocht zodat we ook foto's kunnen plaatsen.
    Op hoop van zegen.