Column Jaap de Groot: Van Gaal overtreft zichzelf - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu Column Jaap de Groot: Van Gaal overtreft zichzelf - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

Column Jaap de Groot: Van Gaal overtreft zichzelf

Door: Bernard

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

06 Juli 2014 | Nederland, Ewijk

Dit wil ik jullie niet onthouden. De column van Jaap de Groot in de Telegraaf: de grootste criticaster van Louis van Gaal en de grootste fan van Johan Cruijff. Volgens mij zal het de nodige pijn voor hem gedaan hebben om dit op te schrijven en vooral de laatste zin!!!!

Column: De Groot.
In topsport is de scheidslijn tussen falen en succes soms flinterdun. Dan komt het soms op geluk en soms op de zesde zintuig aan. Zoals Louis van Gaal tijdens Nederland – Costa Rica zou overkomen.

Bijna alles ging goed, bijna alles pakte goed uit, behalve het scoren van één beslissende treffer. De herinneringen gingen terug naar 2000, naar de halve finale van het EK, toen Oranje Italië van de mat speelde. Alleen werd er niet gescoord, zelfs niet via twee strafschoppen en een rode kaart, waardoor de Italianen met tien man verder moesten.

Het fantastisch spelende Oranje werd vervolgens via de noodzakelijk geworden penalty’s alsnog uitgeschakeld en bondscoach Frank Rijkaard diende na afloop zijn ontslag in, omdat hij zijn doelstelling (Europese titel) niet had gehaald. Hoewel het volk hem smeekte om aan te blijven, was Rijkaard niet te vermurwen. Hij had zijn opdracht niet vervuld en dan rest er voor een topsporter maar één conclusie: ik heb gefaald, dus opstappen.

Ruim 120 minuten lang dreigde in Salvador hetzelfde lot voor Louis van Gaal. Contractueel was met de KNVB vastgelegd dat de bondscoach tijdens het WK tenminste de halve finales diende te halen. Het was uiterst bizar dat uitgerekend in de wedstrijd waar Oranje het dichtst bij de manier kwam waarop de liefhebber de ploeg ziet spelen, het bijna zou worden uitgeschakeld. Net als 14 jaar eerder na een wedstrijd waarin het Nederlands elftal oppermachtig was, talloze kansen creëerde, maar het uiteindelijk op strafschoppen moest laten aankomen.

Op dat cruciale moment besloot Van Gaal het advies van zijn keeperscoach Frans Hoek te volgen en wisselde enkele seconden voor het laatste fluitsignaal Jasper Cillessen voor Tim Krul. Ogenschijnlijk Russsiche roulette, maar in de praktijk kansberekening van de bovenste plank. In de psychologische oorlogvoering van een strafschoppenserie zorgde deze historische wissel direct voor twijfel bij de Costaricanen. Daar kwam bij dat Krul zijn rol van pinchhitter fenomenaal uitvoerde.

Zo zou de teamprestatie van Oranje een beslissende dimensie krijgen. Met als gevolg dat Van Gaal niet alleen zijn doelstelling haalde, hij deed dat ook voor het eerst in Brazilië op een aanvallende en dominante wijze. Maar het belangrijkste was dat alle ervaringen die Van Gaal in zijn carrière heeft opgedaan samenvielen toen hij de knoop doorhakte om een beslissende keeperswissel toe te passen. Op het moment dat de spanning het hoogst was, onder de moeilijkst denkbare omstandigheden, nam hij de juiste beslissing.

Een coach in topvorm.

Groeten uit Ewjk

• 06 Juli 2014 - 15:35

Malva Castelijns - Beuningen Nieuws:

Beste Bernard,

Ik heb eerder een berichtje van je gelezen en meen op te maken dat je uit Ewijk komt. Jammr dat het WK al bijna voorbij is maar mag ik bovenstaande van je op beuningen nieuws plaatsen en wellicht dat je ook voor de volgende wedstrijden nog wat uit je pen laat vloeien wat we mogen gebruiken?

Ik hoor het graag van je.
    Eventuel geef je even je telefoonnummer door dat ik je bel?

Met vriendelijke groet,

Malva Castelijns
    BEUNINGEN.nieuws.nl
    De lokale online nieuwssite in de gemeente Beuningen.
    Met ruim 13.000 unieke bezoekers per maand.

A Wagenmaker 8 | 6641 EW Beuningen (Gld)
    M +31 (0) 6 3080 9898
    E Beuningen@nieuws.nl | W www.beuningen.nieuws.nl
    Stichting LIC | KVK NR. 5433 5418 0000 (GLD)

• 07 Juli 2014 - 17:20

Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

Ha die Bernard! Je wordt nog bekend in het land van Maas en Waal! Daar kan ik vanuit Heerlen/Beuningen/Sao Paulo/Rio de Janeiro/Belo Horizonte/Salvador niet tgenop. Contact opnemen zou ik zeggen! Groeten van Han