WK voetbal: econometrische analyses - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu WK voetbal: econometrische analyses - Reisverslag uit Ewijk, Nederland van Han en Bernard Verhaegen en van Hulst - WaarBenJij.nu

WK voetbal: econometrische analyses

Door: Bernard

Blijf op de hoogte en volg Han en Bernard

03 Juli 2014 | Nederland, Ewijk

Han, als ik dit schrijf, maak jij je op voor de vliegreis naar Salvador. Ik wens je een veilige vliegreis toe en een mooi verblijf in Salvador.

Op zaterdag 7 juni 2014 heeft in het Financieel Dagblad een artikel gestaan over econometrische analyses/voorspelling van het meest voor de hand liggend scenario voor het WK. Ik dacht bij mezelf, laat ik het eens bewaren! Volgens de econometristen van Mediabrands Marketing Sciences is het mogelijk om op basis van historische gegevens en wiskundige analyses uitspraken te doen over de impact van verschillende variabelen. Daarmee is het vervolgens weer mogelijk een voorspelling te doen over het verloop van het WK. De econometristen hebben rekening gehouden met zo'n dertig variabelen, waaronder leeftijd, temperatuurverschillen, gemiddeld aantal doelpunten vorige WK's, gemiddeld aantal tegendoelpunten, locatie, etc.

Volgens de econometristen zouden de kwartfinales zijn:
- Brazilië - Uruquay;
- Frankrijk - Duitsland;
- Spanje - Italië;
- Argentinië - Portugal.

De econometristen hebben 4 landen en 1 kwartfinale goed voorspeld. Maar goed, dat ik mijn geld niet heb gezet, om dit model.
Dus de uitspraak, die ik vaak gebruik, klopt hier ook weer: "De enige modellen, die werken, zijn fotomodellen!"

Zij voorspellen de volgende halve finales:
- Brazilië - Duitsland (is nog mogelijk);
- Spanje - Argentinië (onmogelijk).

Volgens hen is de finale Brazilë - Argentinië, met Brazilië de meest waarschijnlijke winnaar. (is nu nog mogelijk, voor aanvang van de kwartfinales.)

Volgens de econometristen, als Nederland, de groep als eerste zou winnen, hebben ze 72% kans ( = behaald) om de kwartfinale te halen,
38% kans op de halve finale, en zo'n 10% kans om de finale te spelen.
Nederland verliest die finale overigens zeker.

Meestal wordt bij de econometrische modellen geen rekening gehouden met een "black swan" (een totaal onverwachte gebeurtenis!)
Ik hoop echt, dat in dit toernooi, Nederland de "black swan" is, en wereldkampioen wordt. Maar eerst Costa Rica verslaan!!!!

Groeten vanuit een zeer zonnig Ewijk




  • 03 Juli 2014 - 17:32

    Han En Bernard Verhaegen En Van Hulst:

    Ha die Bernard. Ik ben net aangekomen in mijn hotel. Aan se balie een nederlands sprekende mevrouw! Net een paar weken hier aan het werk. Heb inmiddels ook cotact met Tamara, we spreken ergens af. Ik hoop idd ook niet dat de berekeningen uitkomen!
    Groeten van Han vanuit een eveneens zeeer zonnig en warn Salvador.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Han en Bernard

Actief sinds 10 Juni 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 75428

Voorgaande reizen:

20 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Brazilie 2014

11 Juni 2012 - 18 Juni 2012

Droomreis van BernardenHan

Landen bezocht: